Skip to main content

SQL > SQL Commands > Distinct

SQL > SQL Commands > Distinct
In SQL, the DISTINCT keyword is used in the SELECT statement to retrieve unique values from a database table. Any value that has a duplicate will only show up once.

SQL में, डेटाबेस तालिका से अद्वितीय मानों को पुनः प्राप्त करने के लिए चयन कथन में DISTINCT कीवर्ड का उपयोग किया जाता है। कोई भी मूल्य जिसमें एक डुप्लिकेट है वह केवल एक बार दिखाएगा।

Syntax

SELECT DISTINCT "column_name"
FROM "table_name";
"table_name" is the name of the table where data is stored, and "column_name" is the name of the column containing the data to be retrieved.

"table_name" उस तालिका का नाम है जहां डेटा संग्रहीत किया जाता है, और "column_name" उस स्तंभ का नाम है जिसमें डेटा पुनर्प्राप्त किया जाना है।

Examples

The examples will use the following table:
Table Store_Information
Store_NameSalesTxn_Date
Los Angeles1500Jan-05-1999
San Diego250Jan-07-1999
Los Angeles300Jan-08-1999
Boston700Jan-08-1999

Example 1: Use DISTINCT on one column

To select all distinct stores in Table Store_Information, we key in,
SELECT DISTINCT Store_Name FROM Store_Information;
Result:
Store_Name
Los Angeles
San Diego
Boston

Example 2: Use DISTINCT on multiple columns

We can apply DISTINCT to multiple columns. If we want to get a list showing all unique combinations of stores and transaction dates, we would type in the following,

हम कई कॉलम में DISTINCT लगा सकते हैं। यदि हम स्टोर और लेन-देन की तारीखों के सभी विशिष्ट संयोजनों को दर्शाने वाली एक सूची प्राप्त करना चाहते हैं, तो हम निम्नलिखित में टाइप करेंगे,
SELECT DISTINCT Store_Name, Txn_Date FROM Store_Information;
Result:
Store_NameTxn_Date
Los AngelesJan-05-1999
San DiegoJan-07-1999
Los AngelesJan-08-1999
BostonJan-08-1999

Exercises

For these exercises, assume we have a table called Users with the following data:
Table Users
First_NameLast_NameBirth_DateGenderJoin_Date
SophieLeeJan-05-1960FApr-05-2015
RichardBrownJan-07-1975MApr-05-2015
JamalSantoOct-08-1983MApr-09-2015
CaseyHealySep-20-1969MApr-09-2015
JillWilkesNov-20-1979FApr-15-2015
1. Which of the following SQL statement is valid?
a) SELECT DISTINCT * FROM Users;
b) SELECT DISTINCT First_Name FROM Users;
c) SELECT DISTINCT First_Name Last_Name FROM Users;
2. What's the result of the following query?
SELECT DISTINCT Join_Date From Users;
3. What's the result of the following query?
SELECT DISTINCT Gender, Join_Date From Users;
1. b)
2. The result is:
Join_Date
Apr-05-2015
Apr-09-2015
Apr-15-2015
3. The result is:
GenderJoin_Date
FApr-05-2015
MApr-05-2015
MApr-09-2015
FApr-15-2015

Comments

Popular posts from this blog

Excel VBA Code For Clear Cell एक्सेल VBA कोड क्लियर सेल के लिए

# VBA Code to Clear Cell :- To  clear cells using VBA , use a statement with the following structure:- VBA का उपयोग :-  सेल  को साफ करने के लिए Cells.Clear VBA Statement Explanation Item:  Cells. VBA Construct:  Range object. Description:  Range object representing the cells you want to clear. You can usually return a Range object with constructs such as the Worksheet.Range, Worksheet.Cells (with Range.Item), Range.Offset, Range.Resize or Application.ActiveCell properties. If you explicitly declare an object variable to represent Cells, use the Range object data type. Item:  Clear. VBA Construct:  Range.Clear method. Description:  The Range.Clear method clears the Range object you specify (Cells). Range.Clear clears the entire Range object, including values, formulas and formatting. VBA स्टेटमेंट स्पष्टीकरण 1. आइटम: सेल। VBA निर्माण: रेंज ऑब्जेक्ट। विवरण: रेंज ऑब्जेक्ट उन कोश...

Insert Multiple Blank Row मल्टीपल ब्लैंक रो डालें

👍  If you ever need to insert multiple blank rows into your data, doing it manually could be very time consuming if you have a large data set. Here’s a quick way to do this by inserting a blank row into your data after every Nth record. यदि आपको कभी भी अपने डेटा में कई रिक्त पंक्तियों को सम्मिलित करने की आवश्यकता होती है, तो मैन्युअल रूप से ऐसा करने में बहुत समय लग सकता है यदि आपके पास एक बड़ा डेटा सेट है। हर Nth रिकॉर्ड के बाद आपके डेटा में एक रिक्त पंक्ति सम्मिलित करके ऐसा करने का एक त्वरित तरीका है। Add a column  to the right of your data. If the helper column is in  E1 , then add this formula into  E2  and copy it down to the end of the data. Change N to a number (5 if you want every 5th row etc…). =MOD(ROW(E2)-ROW($E$1)-1,N) Now  highlight  the whole column. Go to the  Home  tab in the ribbon. In the  Editing  section, press the  Find & Select  button. In the drop down menu, select  Find . You ...

Basic Excel Learn by Online ऑनलाइन द्वारा बेसिक एक्सेल जानें